mouse code

کد ماوس

اسفند 90 - تحفه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تحفه
 
قالب وبلاگ

بادرنجبویه از خانواده نعناعیان میباشد و از اسامی آن می توان به بادروج ، حوک، ملیسا ، ریحان کوهی، گیاه زنبور و ... اشاره کرد.

بادرنجبویه در روایات :

پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم):

بادروج(بادرنجبویه) از گیاهان بهشت نامیده شده است.

     امام صادق (علیه السلام):

حوک(بادرنجبویه) سبزی انبیاء است و درآن هشت خاصیت هست : غذا را هضم می کند ، بند ها را باز می نماید ، بوی بدرا پاک می گرداند ، بر غذا اشتها می آورد ، راه خون را آسان می سازد ، از جذام خاطرجمع می نماید و موقعی که در درون آدمی برقرار گردید ، مرض را از بین می برد.

 *در کتاب کافی نقل شده است : ایوب بن نوح از کسی که بر سفر? امام کاظم (ع) حاضر شده نقل کرده که آن حضرت بادروج ( بادرنجبویه ) خواست ، فرمود :« دوست دارم غذا را با آن آغاز نمایم زیرا آن بندها را باز میکند و بر غذا اشتها می آورد و سل را می برد » . بعد فرمود :« باکی ندارم از اینکه پس از آن غذا بخورم در حالی که اول با آن غذا خوردم زیرا از مرض و ناراحتی نمی ترسم » . راوی می گوید پس از غذا باز برگهایی از آن را می خورد و به من نیز می داد و می فرمود : غذا را با آن ختم کن که غذای قبلی را هضم می کند و برای غذای بعدی اشتها می آورد و سنگینی را می برد و بوی بد و غیره را پاک می گرداند .

* بادروج گیاه مورد علاقه امیرالمومنین بود.

 بادرنجبویه در طب سنتی:

بادرنجبویه دارای طبیعت گرم و خشک بوده و گیاهی باخواص فراوان از جمله مفرح ، تقویت کننده قلب ، مغز و حواس ، ضدعفونی کننده، ضد حساسیت و آلرژی ، ضد خارش ، هضم کننده ، خونساز ، بازکننده انسداد عروق مغزی بوده و در رفع غش ، سکسکه ، تحلیل سودا، و بیماریهای کلیه ، روماتسیم ونقرس(استفاده خارجی از روغن بادرنجبویه) موثر می باشد.

چند فرمول موثر با استفاده از گیاه بادرنجبویه:

* افردای که تزلزل روحی دارند و هر آن ممکن است از کوره در رفته و مشکل برای خود و دیگران ایجاد نمایند ، بهتر است به جای چای معمولی روزانه دوفنجان از چای یا عرق طبیعی این گیاه مصرف نمایند.

* بیمارانی که اضطراب ، دلشوره قلب متاثر از اعصاب دارند نظیر پرولاپس میترال، خفقان قلبی و تپش های اضظرابی قلب می توانند از چای یا عرق طبیعی آن استفاده نمایند.

* بادرنجبویه از معدود گیاهان تقویت حافظه ولی بدون عارضه طبی است که در تیز هوشی افرداد کنکوری نقش موثری را بازی میکند مقدار مصرف آن در زمان امتحانات و ... استفاده از یک لیوان(درشب) عرق آن به صورت دائمی می باشد.

* مقوی قلب: بادنجبویه 15 گرم + گل گاوزبان 15 گرم

هر دو گیاه را در دولیوان آب جوشانده و صاف کرده،‌بعد با یک لیوان عرق بیدمشک و یک لیوان گلاب مخلوط کرده و 5/2 گرم زعفران کوبیده را نیز به آن اضافه و حاصل آنرا با 250 گرم عسل شربت ساخته و روزی سه قاشق غذاخوری از آن استفاده نمایید.

* میتوان از آن به عنوان خواب آور مفید و بی ضرر همه شبه از مقادیر کم این گیاه در موقع خواب استفاده کرد.

* تخم این گیاه که فرنجمشک نامیده میشود نیز خواص فراوانی دارد از جمله یک آرامبخش قوی اعصاب و ... میباشد . هرشب یک قاشق چای خوری از فرنجمشک را داخل یک لیوان عرق بهارنارنج ریخته بعد از 10 دقیقه محتوی آنرا بنوشید.


[ جمعه 90/12/5 ] [ 8:10 عصر ] [ ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


لینک دوستان
امکانات وب