mouse code

کد ماوس

طب اسلامی - تحفه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تحفه
 
قالب وبلاگ

ذکر خصوصیت های فصول رومی از منظر امام رضا (علیه السلام)

آذار:

اولین ماه آذار است و سی و یک روز می باشد(23اسفند تا 24 فروردین) در این ماه هوای شب و روز پاکیزه و مفرح است و زمین نرم می گردد، خونها به هیجان می آیند و بلغمها کم می شوند. در این ماه باید غذاهای لطیف مانند گوشت سفید نیم پخته خورد و نباید پیاز ، ریحان ، پونه و ترشی خورد ، دراین ماه مسهل خوردن خوبست خون گرفتن و حجامت هم مانعی ندارد.

نیسان:

دومین ماه نیسان است که سی روز میباشد(25فروردین تا 23اردیبهشت)در این ماه روها طولانی تر  میشود ، مزاجها قوی تر می گردند خونها به حرکت در می آیند و بادهای شرقی می وزند در این ماه باید غذاهای کباب شده خورد، روغن مالی بدن در حمام ،و بوکردن گلها و ریاحین نیکوست.

ایاز:

سومین ماه ایاز است و سی و یک روز می باشد (24 اردیبهشت تا 23 خرداد) بادها در این ماه صاف و لطیف می شوند، در این ماه باید از خوردن غذاهای شور و گوشتهای سنگین مانند گوشت گاو شیر آن خودداری کرد .

در این ماه استحمام در اول روز خوبست ولی نباید قبل از خوردن غذا ورزش کرد.

حزیران:

ماه چهارم حزیران است و سی روز می باشد(24خرداد تا 22 تیر) در این ماه تسلط بلغم و خون به بدن کم می شود و زمان غلبه صفراست ، در این ماه از تاش خسته کننده و گوشتهای چربی دار و زیاده روی در آنها خودداری شود همچنین نباید مشک و عنبر را بو کنند و در این ماه خوردن حبوبات سرد مزاج  میوه های سبز ماننده خیار و میوه ها آبدار و ترشیها نافع است و از گوشتها هم گوشت بزغاله و گوساله و گوشت پرنده ها مانند مرغ ،تیهو و ماهی تازه خوبست.

تموز:

ماه پنجم تموز است و سی ویک روز می باشد(23تیر تا22مرداد) در این ماه گرما شدت می یابد ، آبها بیشتر تبخیر می شوند، خوردن آب سرد خوبست که یک مرتبه سربکشند و در این ماه خوردن چیزهای آبکی و غذاهای زود هضم (که در حزیران گفته شد) مفید است.

آب:

ماه ششم آب است و سی و یک روز می باشد(23مرداد تا 22 شهریور) در این ماه باد های موسمی شدت پیدا می کند و زکام در شبها زیاد می شود و باد شمال می وزد،مزاج را باید با غذا های سرد کننده مزاج اصلاح نمود. در این ماه خوردن غذاهای سبک و زود هضم  و شیر جوشیده شده خوبست،در این ماه ورزش را باید کم کرد و نباید مسهل خورد و بو کردن گلهای سرد مزاج دوغ و ماست مفید است. 

ایلون:

هفتمین ماه ایلون است و سی روز می باشد(23شهریور تا 21 مهر ) هوا در این ماه پاکیزه می شود و سودا برمزاجها غلبه پیدا می کند خوردن مسهل غلبه سودا را اصلاح می کند خوردن شیرینیها و انواع گوشتهای معتدل مانند گوشت بزغاله و بره خوبست و در این ماه نباید گوشت گاو ، خربزه ، خیار خورد.

تشرین اول:

ماه هشتم تشرین اول است و سی و یک روز می باشد(22 مهر تا 22 آبان)در این ماه بادهای مختلف می وزد از جمله باد صبا و در این ماه نباید از بدن خون گرفت و دارو خورد .  خوردن گوشت های چربی دارد، انار ترش و میوه پس از طعام و ورزش خوبست. 

تشرین دوم:

ماه نهم تشرین دوم است و سی روز می باشد(23آبان تا 22 آذر) باران فصلی در این ماه قطع می شود شبها نباید آب خورد و حمام باید کم رفت و کرفس و نعنا نباید خورد و خوردن یک لیوان آب گرم ر هر صبح خوبست.

کانون اول:

ماه دهم کانون اول است و سی و یک روز می باشد(23آذر تا 23 دی)در این ماه بادهای شدید می وزد، سرما زیادتر می شود و همه آن چیزهاییکه در ماه تشرین دوم گفتیم در این ماه به کار ببندد. در این ماه نباید غذاهای مرطوب خورد و نباید حجامت کرد وخون گرفت، بلکه غذاهای گرم باید خورد که هم ظاهرش گرم باشد هم باطنش . .

کانون دوم:

ماه یازدهم کانون دوم است و سی و یک روز می باشد(24دی تا 24 بهمن) در این ماه بلغم زیاد می شود و بهتر است در این ماه آب گرم را یکمرتبه سرکشید ،خوردن حبوبات گرم و گرفس و سیرو پیاز کوهی خوبست . استحمام در صبح خوبست و بدن را با روغنهای خوشبو مالش دادن خوبست  و در این ماه شیرینی جات و ماهی تازه و شیر نباید خورد.

شباط :

ماه دوازدهم شباط است و بیست و هشت روز می باشد(25 بهمن تا 22 اسفند ) در این ماه بادهای مختف می وزد ، در اواخر این ماه علفها سر از خاک در می آورند و از درختان عود آب جاری میشود(یعنی پوست همه درختان نرم و در داخلشان آب پدید می آید) حرکات ورزشی و خوردن پیاز ، سیر،گوشت ، پرنده و میوه خشک خوبست و شیرینی باید کمتر خورد . 

 این مطالب گفته های امثال مثل بنده نیست بلکه از زبان امام معصوم می باشد و همانطور که میدانید علم امامان علم خدایی بوده و هرچه تجویز می کنند براساس حکمت می باشد پس بیاییم این سخنان گهر بار و درربار را اگر همه موارد آن نشد حداقل تا آنجائیکه می توانیم رعایت نماییم تا از جسم و روح سالم برخوردار باشیم .

 


[ سه شنبه 90/11/4 ] [ 8:36 صبح ] [ ] [ نظر ]

دستورات همگانی برای سلامتی و بهداشت از امام رضا(علیه السلام)

- هرکس می خواهد در فصل زمستان از بیماری زکام در امان بماند، دو کار می تواند انجام دهد اول همه روزه یک قاشق عسل بخورد دوم به طور مستمر گل نرگس ببوید.

- آنان که می خواهند همیشه سر دماغ و با نشاط باشند ، تا می توانند از شام شب بکاهند و شبها سبکبار به رختخواب بروند. 

- کسانی که به دندان خود علاقمندند قبل از خوردن شیرینی کمی نان بخورند.

- اگر کسی می خواهد که به درد گوش گرفتار نشود ، هرشب هنگام خواب اندکی پنبه برگوشهایش بگذارد.

- کسی که نمی خواهد از درد مثانه بنالد، حتی نباید یک لحظه هم ادرارش را نگاه دارد اگر چه پشت اسبی سوار شده باشد.

- آن کس که نمی خواهد معده اش آزار و آسیب ببیند تا دست از غذا بکشید آب ننوشد آنان که توام با غذا آب می نوشند، دستگاه هاضمه را از ابتدای کارش باز می دارد ? اینها به عارضه رطوبت و ضعف دستگاه گوارشی مبتلا خواهند شد زیرا نوشیدن آب در اول غذا  معده را از هم باز می کند و عارضه گشادی معده پدید می آورد.

- کسانی که به ضعف حافظه دچارند  بهتر است همه روزه هفت مثقال(حدود 35 گرم)کشمش سیاه ناشتا بخورند و روزانه هم سه تکه زنجبیل در عسل خوابانده (زنجبیل پرورده) با کمی خردل ضمن غذای روزانه خود بخورند.همچنین برای تقویت نیروی فکری خوبست همه روزه سه هلیله با نبات کوبیده بخورند.

 


[ سه شنبه 90/11/4 ] [ 12:56 صبح ] [ ] [ نظر ]
<      1   2      
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


لینک دوستان
امکانات وب