mouse code

کد ماوس

خواص گیاه آویشن - تحفه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تحفه
 
قالب وبلاگ

آویشن از خانواده نعناعیان می باشد. ( این خانواده از مهمترین خانواده گیاهان دارویی می باشد که بیشترین مواد موثره آنها از دسته اسانس ها و اغلب خاصیت ضد عفونی کنندگی قوی و مقوی هاضمه هستند). این گیاه مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و یک ضد سرفه ( اسپکتورانت گیاهی) قوی می باشد. از مهمترین اسامی آن می توان به آذربه،حاشا،کهلیک اوتی و علف کبک نام برد.

آویشن در روایات :

امام کاظم (علیه السلام):

داروى امیرمومنان (علیه السلام ) آویشن بود. او مى فرمود :آویشن براى معده ، پرزى همانند پرز پارچه هاى مخمل می شود.

* در کتاب مکارم الاخلاق روایت شده که امام صادق (علیه السلام ) فرمودچهار چیز، چشم را جلا مى دهد، سودمند است و هیچ زیانى ندارد

درباره آنها از امام پرسیدندف .رمود:آویشن و نمک ، وقتى با هم باشند، نانخواه و گردو، وقتى را هم باشند.به ایشان گفتند: این چهار چیز، وقتى با هم باشند، به چه کارمى آیند؟

فرمود: نانخواه و گردو، (اگر با هم باشند) بواسیر را مى سوزانند، باد را دور مى کنند، رنگ پوست را زیبا مى سازند، معده را سختى (مقاومت ) مى دهند و کلیه ها را گرم مى کنند.

اما آویشن و نمک (اگربا هم باشند) بادها را از دل برون مى رانند، انسدادها را مى گشایند، بلغم را مى سوزانند، بوى دهان را خوش مى سازند، معده را نرمى مى دهند، بوهاى بد را از دهان مى برند.

در کتاب المحاسن روایت شده است که آویشن ، پرز معده را میرویاند و معده را مى پالاید.

آویشن در طب سنتی :

آویشن دارای طبع گرم و خشک بوده و مصلح آن سرکه انگور می باشد .

این گیاه دارای خواص فراوانی می باشد از جمله : بازکننده انسدادها ، تحلیل برنده بادها و بلغم، ضد اسپاسم ، موجب تنقیه ریه و معده و کبد و روده ها از رطوبت و بلغم شده و مانع صعود بخار به مغز می گردد . همونگنه که بیان شد مهمترین مورد استفاده طبی آن رفع سرفه در کاربرد ریوی می باشد و پس از آن خاصیت گوارشی و .. . می باشد.

چند فرمول موثر :

* جهت لقوه، رفع اختلالات مغزی ، فراموشی ، صرع و تقویت کلیه: دو قاشق غذاخوری از پودر آویشن را در یک کیلو گرم عسل مرغوب ریخته و هم بزنید و سپس روزی سه قاشق مرباخوری از آنرا میل نمایید.

* خوردن آن با پنیر تازه جهت چاق کردن بدن موثر است.

* خوردن آن با آب انجیر جهت سرفه و تنگی نفس بسیار مفید می باشد.

* دمکرده آویشن + پونه + زوفا + عناب + خطمی خبازی برای سرما خوردگی بسیار مفید می باشد.

* دمکرده آن جهت دلپیچه و نفخ شکم مفید بوده و یک تقویت کننده معده و کلیه میباشد.

* غرغره کردن آن برای گلودرد چرکی بسیار مفید می باشد.

عوارض جانبی:

استفاده طولانی مدت از آن باعث افزایش تپش قلب ، بزرگ شدن غده تیروئید و حجیم شدن زبان را بدنبال دارد. و بهتر است افرادیکه فشار خون بالا یا ضربان قلب نامنظم دارند مصرف نکنند و  مصرف آن در دوران حاملگی به مقدار کم منعی ندارد.

 


[ پنج شنبه 90/12/18 ] [ 11:50 عصر ] [ ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


لینک دوستان
امکانات وب