mouse code

کد ماوس

توصیه های رضوی 2 - تحفه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تحفه
 
قالب وبلاگ

ذکر خصوصیت های فصول رومی از منظر امام رضا (علیه السلام)

آذار:

اولین ماه آذار است و سی و یک روز می باشد(23اسفند تا 24 فروردین) در این ماه هوای شب و روز پاکیزه و مفرح است و زمین نرم می گردد، خونها به هیجان می آیند و بلغمها کم می شوند. در این ماه باید غذاهای لطیف مانند گوشت سفید نیم پخته خورد و نباید پیاز ، ریحان ، پونه و ترشی خورد ، دراین ماه مسهل خوردن خوبست خون گرفتن و حجامت هم مانعی ندارد.

نیسان:

دومین ماه نیسان است که سی روز میباشد(25فروردین تا 23اردیبهشت)در این ماه روها طولانی تر  میشود ، مزاجها قوی تر می گردند خونها به حرکت در می آیند و بادهای شرقی می وزند در این ماه باید غذاهای کباب شده خورد، روغن مالی بدن در حمام ،و بوکردن گلها و ریاحین نیکوست.

ایاز:

سومین ماه ایاز است و سی و یک روز می باشد (24 اردیبهشت تا 23 خرداد) بادها در این ماه صاف و لطیف می شوند، در این ماه باید از خوردن غذاهای شور و گوشتهای سنگین مانند گوشت گاو شیر آن خودداری کرد .

در این ماه استحمام در اول روز خوبست ولی نباید قبل از خوردن غذا ورزش کرد.

حزیران:

ماه چهارم حزیران است و سی روز می باشد(24خرداد تا 22 تیر) در این ماه تسلط بلغم و خون به بدن کم می شود و زمان غلبه صفراست ، در این ماه از تاش خسته کننده و گوشتهای چربی دار و زیاده روی در آنها خودداری شود همچنین نباید مشک و عنبر را بو کنند و در این ماه خوردن حبوبات سرد مزاج  میوه های سبز ماننده خیار و میوه ها آبدار و ترشیها نافع است و از گوشتها هم گوشت بزغاله و گوساله و گوشت پرنده ها مانند مرغ ،تیهو و ماهی تازه خوبست.

تموز:

ماه پنجم تموز است و سی ویک روز می باشد(23تیر تا22مرداد) در این ماه گرما شدت می یابد ، آبها بیشتر تبخیر می شوند، خوردن آب سرد خوبست که یک مرتبه سربکشند و در این ماه خوردن چیزهای آبکی و غذاهای زود هضم (که در حزیران گفته شد) مفید است.

آب:

ماه ششم آب است و سی و یک روز می باشد(23مرداد تا 22 شهریور) در این ماه باد های موسمی شدت پیدا می کند و زکام در شبها زیاد می شود و باد شمال می وزد،مزاج را باید با غذا های سرد کننده مزاج اصلاح نمود. در این ماه خوردن غذاهای سبک و زود هضم  و شیر جوشیده شده خوبست،در این ماه ورزش را باید کم کرد و نباید مسهل خورد و بو کردن گلهای سرد مزاج دوغ و ماست مفید است. 

ایلون:

هفتمین ماه ایلون است و سی روز می باشد(23شهریور تا 21 مهر ) هوا در این ماه پاکیزه می شود و سودا برمزاجها غلبه پیدا می کند خوردن مسهل غلبه سودا را اصلاح می کند خوردن شیرینیها و انواع گوشتهای معتدل مانند گوشت بزغاله و بره خوبست و در این ماه نباید گوشت گاو ، خربزه ، خیار خورد.

تشرین اول:

ماه هشتم تشرین اول است و سی و یک روز می باشد(22 مهر تا 22 آبان)در این ماه بادهای مختلف می وزد از جمله باد صبا و در این ماه نباید از بدن خون گرفت و دارو خورد .  خوردن گوشت های چربی دارد، انار ترش و میوه پس از طعام و ورزش خوبست. 

تشرین دوم:

ماه نهم تشرین دوم است و سی روز می باشد(23آبان تا 22 آذر) باران فصلی در این ماه قطع می شود شبها نباید آب خورد و حمام باید کم رفت و کرفس و نعنا نباید خورد و خوردن یک لیوان آب گرم ر هر صبح خوبست.

کانون اول:

ماه دهم کانون اول است و سی و یک روز می باشد(23آذر تا 23 دی)در این ماه بادهای شدید می وزد، سرما زیادتر می شود و همه آن چیزهاییکه در ماه تشرین دوم گفتیم در این ماه به کار ببندد. در این ماه نباید غذاهای مرطوب خورد و نباید حجامت کرد وخون گرفت، بلکه غذاهای گرم باید خورد که هم ظاهرش گرم باشد هم باطنش . .

کانون دوم:

ماه یازدهم کانون دوم است و سی و یک روز می باشد(24دی تا 24 بهمن) در این ماه بلغم زیاد می شود و بهتر است در این ماه آب گرم را یکمرتبه سرکشید ،خوردن حبوبات گرم و گرفس و سیرو پیاز کوهی خوبست . استحمام در صبح خوبست و بدن را با روغنهای خوشبو مالش دادن خوبست  و در این ماه شیرینی جات و ماهی تازه و شیر نباید خورد.

شباط :

ماه دوازدهم شباط است و بیست و هشت روز می باشد(25 بهمن تا 22 اسفند ) در این ماه بادهای مختف می وزد ، در اواخر این ماه علفها سر از خاک در می آورند و از درختان عود آب جاری میشود(یعنی پوست همه درختان نرم و در داخلشان آب پدید می آید) حرکات ورزشی و خوردن پیاز ، سیر،گوشت ، پرنده و میوه خشک خوبست و شیرینی باید کمتر خورد . 

 این مطالب گفته های امثال مثل بنده نیست بلکه از زبان امام معصوم می باشد و همانطور که میدانید علم امامان علم خدایی بوده و هرچه تجویز می کنند براساس حکمت می باشد پس بیاییم این سخنان گهر بار و درربار را اگر همه موارد آن نشد حداقل تا آنجائیکه می توانیم رعایت نماییم تا از جسم و روح سالم برخوردار باشیم .

 


[ سه شنبه 90/11/4 ] [ 8:36 صبح ] [ ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


لینک دوستان
امکانات وب